دستور پخت و تحلیل تغذیه ای مشهورترین غذای جنوبی ها
وقت وب گردی که میشه هیچ کجا ایران وب نمیشه
ایران وب رقابت نمی کند ؛ رقابت می آفریند

میهمان جنوبی های کشورمان در شهر اهواز هستیم و یکی از مشهورترین غذاهای آنها را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم: قلیه ماهی؛ غذایی که علاوه بر طعم خوبش، از ارزش تغذیه ای بالایی نیز برخوردار است؛ غذایی که ماهی نقش مهمی در آن ایفا می کند و تهیه اش موجب می شود این توصیه مشهور را که هفته ای ۲ بار باید ماهی بخورید، جدی تر بگیرید....

 

پس با «سفره ایرانی» ما همراه شوید.

 

عادات غذایی اهوازی ها

 

اولین نکته درباره عادات غذایی اهوازی ها این است که آنها خرما زیاد می خورند و معمولا در انتهای هر وعده، غذای شان را با خوردن ۳ تا ۴ خرما به پایان می رسانند. به علاوه، آنها در مقایسه با سایر مناطق کشور، بیشترین حجم ماهی را مصرف می کنند. می دانستید ماهی های جنوب خوشمزه ترین ماهی ها هستند؟ جنوبی ها می گویند اگر کسی ماهی جنوب را خورده باشد دیگر ماهی شمال برایش لطفی نخواهد داشت. آنها در اعیادشان ماهی پرتیغی را می خورند به نام ماهی سبور که به ماهی خارک شهرت دارد؛ ماهی ای که آنقدر سرخ می شود تا تیغ های فراوانش زیر دندان خرد شوند. جنوبی ها همچنین میوه ای به نام کنار دارند؛ همان میوه درخت صدر که ریز و درشت دارد و هرچه درشت تر و چروکیده تر باشد، شیرین تر است. آنها غذاهای شان را پرنمک تهیه می کنند و خورش خورهای قهاری هستند و در اصطلاح، خورش را با برنج می خورند؛ درست برعکس ما. شیرینی خشکی به نام کعک دارند که با چای سرو می شود و چای را معمولا شیرین به هم تعارف می کنند و نوعی بی ادبی می دانند اگر شما استکان چای تان را سربکشید و قاشق چای خوری را داخل استکان باقی بگذارید.

 

این غذا چند کالری دارد؟

 

این غذا در مجموع ۱۳۵۰ کیلوکالری انرژی دارد و در صورتی که به ۴ قسمت تقسیم شود به هر نفر ۳۳۷ کیلوکالری انرژی خواهد رسید اما چون با نان خورده می شود حداقل ۲۰۰ کیلوکالری دیگر به عدد یاد شده اضافه خواهد شد.

 

مـواد لازم (برای۴ نفر)

 

فیله ماهی آزاد/ ۴۰۰ کیلوگرم/ ۶۰۰ کیلوکالری

 

گشنیز/ ۸ لیوان/ ۲۰۰ کیلوکالری

 

شنبلیله/ ۵ لیوان/ ۱۲۵ کیلوکالری

 

پیاز بزرگ/ ۱ عدد/ ۲۰ کیلوکالری

 

سیر/ ۶ حبه/ ۱۰ کیلوکالری

 

تمرهندی/ ۳/۱ بسته/ ۲۰ کیلوکالری

 

رب گوجه فرنگی/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۰ کیلوکالری

 

روغن کانولا/ ۴ قاشق غذاخوری/ ۳۶۰ کیلوکالری

 

نمک و فلفل قرمز/ به میزان دلخواه/ ۰ کیلوکالری

 

طـرز تـهـیـه

 

ابتدا پیاز ها را خرد کنید و تفت بدهید. بعد، سیر را رنده و به پیاز اضافه کنید. سپس تمر را بخیسانید و پس از صاف کردن، به آنها بیفزایید و سبزی ها را همراه ادویه ها در مواد بریزید. البته سبزی را باید قبلا خرد کنید و تفت بدهید (مانند سبزی قورمه) و بعد بگذارید با مواد پخته شود. فیله ماهی را نیز قطعه قطعه کنید و تفت بدهید و پس از پخت سبزی به سایر مواد بیفزایید. در آخرین مرحله نیز باید رب گوجه را اضافه کنید و چند دقیقه بگذارید این مواد در کنار هم حرارت ببینند. قلیه ماهی شما آماده است. بفرمایید. نوش جان!

 

نکتـه خانـه داری

 

در میان اهوازی ها استفاده از تمرهندی در این غذا زیاد و کم می شود یعنی بسته به ذائقه می توان آن را مورد استفاده قرار داد و البته چون تمرها نمک دارند دیگر به غذا نمک نزنید تا قلیه تان شور نشود. در ضمن، ادویه ای مخلوط از چند ادویه برای تهیه غذاهای دریایی نیز استفاده می شود که به خوش طعم تر کردن این غذا کمک می کند.

 

مـاهـی آزاد؛ مـنـبـع امـگــا۳

 

ماهی ها در خانواده گوشت های سفید جای می گیرند و عادت به خوردن آنها به تمامی گروه های سنی توصیه می شود. یادتان باشد که ماهی آزاد یا سالمون، منبع اسیدهای چرب امگا ۳ است، ویتامین D دارد و از همه اینها مهم تر سرشار از پروتئین است؛ به طوری که با خوردن هر ۱۰۰ گرم از این ماده ۲۰ گرم پروتئین تامین خواهد شد. جالب است بدانید که عادت به خوردن ماهی ها به خصوص آنهایی که چرب تر هستند برای کسانی که به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس مبتلا هستند، توصیه می شود زیرا به این ترتیب می توان از شدت علایم به وجود آمده ناشی از این بیماری کاست. در ضمن، امگا ۳ موجود در آنها می تواند از تشکیل پلاک های خونی جلوگیری کند و مانع گرفتگی عروق شود و احتمال ابتلا به حملات قلبی را به حداقل ممکن برساند.

 

گـشـنـیـز عـلـیـه بـی خـوابـی

 

نوعی سبزی با نام علمی کورباندروم ساتیوم است. این گیاه بومی جنوب و غرب آسیا و شمال آفریقاست و ارتفاع آن تا نیم متر هم می رسد. اما گشنیز تولیدی ایران در شهرستان اقلید برداشت می شود. درباره خواص این سبزی باید گفت، مطالعات نشان داده اند، خاصیت آرامش بخشی دارد و خواب آوری مناسب است بنابراین خوردن آن در وعده شام می تواند به بهبود روند خواب کمک کند. جالب است بدانید که زکریای رازی نیز این سبزی را برای آرام کردن سردرد و رفع سستی تجویز می کرد. علاوه بر این، بررسی ها نشان داده اند، مصرف منظم گشنیز از بروز بیماری های دهان و دندان و خرابی های ناشی از آن جلوگیری کرده و به رفع بوی بد دهان کمک می کند. این سبزی ضد نفخ است و یکی از منابع مناسب ویتامین K و منیزیم به حساب می آید. یادتان باشد که زیاده روی در مصرف آن گنگی، بی حسی و خستگی شدید همراه دارد بنابراین در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید.

 

شـنـبـلـیـلـه؛ گـیـاه شـیـرافــزا

 

شنبلیله، گیاه برگ سبزی است که بومی ایران است و در بیشتر نواحی ایران از جمله آذربایجان، اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و دامغان می روید و به عنوان سبزی خوراکی، کاشته و مصرف می شود. شنبلیله خواص تقویتی دارد؛ ملین، اشتهاآور، خلط آور و ضدتب و کاهنده قندخون است. همچنین این گیاه مقادیر زیادی آهن و فسفر دارد بنابراین عادت به خوردن آن می تواند به بهبود وضعیت تغذیه ای مصرف کننده کمک کند. شنبلیله یک داروی گوارشی تلخ است و می توان آن را در بیماری قند و به صورت موضعی در التهابات پوستی مصرف کرد. همچنین از جوشانده دانه های این گیاه برای افزایش میزان شیر در دوران شیردهی بهره برد. دانه های شنبلیله که مهم ترین قسمت دارویی این گیاه هستند با باز کردن مجاری عروق خون، از بروز سکته قلبی نیز جلوگیری می کنند. همان طور که گفتیم شنبلیله آهن فراوان دارد بنابراین عادت به خوردن آن برای مبتلایان به کم خونی توصیه می شود.

 

همراه این غذا

 

این غذا اغلب همراه نان میل می شود. نان توصیه ای ما برای مصرف در کنار این غذا نان سنگک است. خوردن آن با کمی ترشی نیز طعمی خاص را به وجود خواهد آورد و همراه شدن یک لیوان آبلیموی تازه با آن هم می تواند به هرچه مغذی تر شدنش کمک کند.

 

اگر کم خون هستید

 

بهتر است این غذا را همراه سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، هویج و کلم بروکلی میل کنید زیرا بتاکاروتن موجود در آنها جذب آهن دریافتی را افزایش خواهد داد. پس می توانید به جای رب گوجه، از گوجه فرنگی های تازه استفاده کنید. نکته دیگر اینکه باید آن را همراه آب پرتقال تازه میل کنید که منبع ویتامین C است.

 

اگر بیماری قلبی دارید

 

حتما ماهی سالمون را در برنامه هفتگی تان قرار دهید و به غذایتان گردو نیز اضافه کنید. به این ترتیب، امگا ۳ بیشتری دریافت خواهید کرد. نکته دیگر اینکه بهتر است آن را با سبزیجاتی مانند کدو سبز، لوبیا سبز و گوجه فرنگی همراه کنید.

 

اگر اضافه وزن دارید

 

میزان روغن مصرفی تان را کم کنید و در ضمن، با غذایتان نان و برنج نیز نخورید. به این ترتیب، میزان کالری دریافتی تان به حداقل ممکن خواهد رسید. یادتان باشد که سبزیجات پخته در کنار این غذا می توانند قدرت سیرکنندگی آن را افزایش دهند.

روزنامه سلامت

 ( www.salamat.ir )


گردنبند بسیار زیبا نقره به همراه آب زمزم و آیت الکرسی

امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی