تحفه تویسرکان بفرمایید کوفته نخودی
وقت وب گردی که میشه هیچ کجا ایران وب نمیشه
ایران وب رقابت نمی کند ؛ رقابت می آفریند

توقفی داریم در شهر تویسرکان؛ شهری که به داشتن درختان گردو معروف است. شهری در استان همدان با آب وهوای کوهستانی. جالب است بدانید که نام این شهر از دو کلمه توی و سرکان تشکیل شده، توی کلمه ای است که به برخی نواحی در کشور گفته شده و به نزدیک ترین محل های خود نسبت داده می شود.

 

به این ترتیب که توی به سرکان که در نزدیکی آن بوده و منطقه ای ییلاقی است، برمی گردد. کوفته نخودی نیز از غذاهای سنتی این شهر است که این بار به بررسی ارزش آن پرداخته ایم.

 

عادت هـای غذایـی تویسرکـانی هـا

 

گردو و بادام در تویسرکان بسیار است به این دلیل مردم در این منطقه در وعده صبحانه شان از این مغزها فراوان استفاده می کنند. از طرفی، سماق ادویه ای پرمصرف در این شهر است زیرا در مقادیر فراوان سماق در تویسرکان کشت می شود. در ضمن، جالب است بدانید که مردم در این شهر همراه چای شان کشمش یا مویز خورده و مخلوط آن را به همراه گردو در میان وعده های شان میل می کنند. به این ترتیب میان وعده ای بسیار مغذی و سالم را در برنامه غذایی شان گنجانده اند.

 

نـکـتـه خانـه داری

 

مردم این منطقه در داخل کوفته های شان از مخلوط تمامی مواد غذایی یادشده استفاده می کنند. آنها تخم مرغ آب پز را به تکه های بسیار کوچکی درآورده و همراه مقادیر بسیارکم خشکبار یادشده کوفته های شان را پر می کنند.

 

مـواد لازم (برای۴ نفر)

 

گوشت گوساله/ ۳۰۰ گرم/ ۵۰۰ کیلوکالری

 

نخود پخته / ۳ لیوان/ ۲۷۰ کیلوکالری

 

تخم مرغ/ ۳ عدد/ ۳۰۰ کیلوکالری

 

پیاز خرد شده/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

 

روغن ذرت/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلوکالری

 

رب گوجه فرنگی/ ۱ قاشق غذاخوری/ ۵ کیلوکالری

 

سرکه/ ۵/۰ لیوان/ ۵ کیلوکالری

 

شیره انگور/ ۳/۱ لیوان/ ۲۰۰ کیلوکالری

 

آلو/ ۱۰ عدد/ ۱۲۰ کیلوکالری

 

خرمای هسته گرفته/ ۶ عدد/ ۱۲۰ کیلوکالری

 

کشمش/ ۳ قاشق غذاخوری/ ۹۰ کیلوکالری

 

گردو/ ۶ عدد/ ۱۳۵ کیلوکالری

 

زرشک/ ۳ قاشق غذاخوری/ ۰ کیلوکالری

 

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه/ به میزان دلخواه/ ۰ کیلوکالری

 

طـرز تـهـیـه

 

برای شروع، نخود و گوشت را با هم چرخ کنید و کمی ورز دهید، آنگاه به اندازه یک پرتقال برداشته آنها را به صورت گلوله درآورید. خرمای هسته گرفته، آلو، کشمش، زرشک، گردو و تخم مرغ آب پز شده را نیز برای گذاشتن در داخل کوفته ها در کناری آماده کنید و به دلخواه مخلوطی از آنها را برگزینید. وسط شان را باز کنید و از مواد یادشده داخل کوفته ها را پر کنید. از طرف دیگر، در تابه ای پیاز را خرد کنید و کمی تفت دهید و رب و ادویه ها را اضافه کنید و در این محتویات ۲ لیوان آب بریزید و صبر کنید تا کاملا به جوش بیاید. سپس کوفته ها را داخل آب انداخته و شعله را کم کنید تا پس از گذشت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کاملا مغزپخت شوند آنگاه سرکه و شیره را نیز ریخته تا طعم شان در داخل کوفته ها به خوبی احساس شود.

 

این غـذا چنـد کـالـری دارد؟

 

این غذا در مجموع، دارای ۲۰۰۰ کیلوکالری انرژی است در صورتی که این حجم به ۱۰ کوفته تقسیم شود هر کدام ۲۰۰ کیلوکالری انرژی خواهد داشت. البته خوردن نان با این غذا به این میزان انرژی، حداقل ۲۰۰ کیلوکالری دیگر نیز می افزاید.

 

گـوشـت گـوسـالـه

 

این منبع پروتئینی از جمله مواد غذایی است که به محض پا به سن گذاشتن از برنامه غذایی افراد حذف می شود با این عنوان که گوشت قرمز خطر حملات قلبی را افزایش می دهد در حالی که می توان با مصرف مقادیر محدودی از آن (تقریبا ۵۰ گرم در روز) نیاز روزانه به پروتئین و املاحی مانند آهن را تامین کرد. زیرا هر چه سن افزایش پیدا می کند نیاز به انرژی کمتر می شود و فرد بهتر است در وعده های کوچک تر، انواع مواد غذایی مغذی را مورد استفاده قرار دهد. جالب است بدانید که در این دوران یکی از ویتامین هایی که جذبش کاهش پیدا می کند ویتامین B۱۲ است. ویتامینی که در متابولیسم چربی ها دخالت داشته، فعالیت آنتی اکسیدانی دارد و فولات را به فرم فعالش درمی آورد و دریافت به اندازه اش به خصوص در این سن خطر ابتلا به عفونت های مختلف، کم خونی و حتی کاهش قدرت تمرکز را به حداقل ممکن می رساند.

 

نـخـود؛ ضـدفـشـارخـون

 

نخود در خانواده حبوبات جای می گیرد و از منابع پروتئین گیاهی به حساب می آید و در صورت مخلوط شدن با غلات و سایر منابع پروتئین حیوانی، تمامی

 

اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن دریافت خواهد شد. زیرا پروتئین موجود در حبوبات ناقص است و تمامی اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را ندارد. نکته دیگر درباره این ماده غذایی پتاسیم فراوان آن است به طوری که با خوردن هر ۱۰۰ گرم نخود ۱۰۰۰ گرم پتاسیم دریافت خواهد شد. البته چون این ماده معدنی محلول در آب است، خیساندن آن در آب از مقدار این ماده مغذی خواهد کاست اما به هر ترتیب نخود از منابع پتاسیم به حساب آمده و از جمله مواد غذایی است که عادت به خوردن آن برای فشارخونی ها توصیه می شود. در ضمن وجود مقادیر قابل ملاحظه ای کلسیم در این ماده غذایی برای کسانی که گیاهخوار بوده و شیر و لبنیات به هیچ وجه استفاده نمی کنند یک گزینه مناسب تلقی می شود.

 

خـواص آلـوی خـشـک

 

این عضو از خانواده خشکبار، منبع فیبر است به طوری که با خوردن هر ۱۰۰ گرم از آن ۷ گرم فیبر دریافت خواهد شد پس کسانی که سبزیجات کمتر مصرف کرده و به مشکل یبوست دچار هستند بهتر است که آلو را در رژیم غذایی شان بگنجانند. نکته دیگر مقادیر قابل ملاحظه پتاسیم است پس می توان آلو را در برنامه غذایی آنهایی که فشار خون بالا دارند، قرار داد تا مشکل شان هر چه بیشتر کنترل شود. علاوه بر تمامی اینها، هر ۱۰۰ گرم آلو، ۱۵۵ میکروگرم بتاکاروتن دارد بنابراین عادت به خوردن آلو احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را به حداقل ممکن می رساند. زیرا بررسی ها نشان داده اند دریافت به اندازه بتاکاروتن در تولید آنتی بادی توسط گلبول های سفید دخالت داشته و فعالیت سلول های T را در سیستم ایمنی به دنبال دارد.

 

همراه این غذا

 

بهتر است به همراه این غذا، نان سبوس داری مانند نان سنگک میل کرده و یک بشقاب سبزی خوردن و یک لیوان شربت آبلیموی تازه را همراه کنید تا علاوه بر ویتامین ها، املاحی مانند آهن را نیز هر چه بیشتر به بدن تان برسانید.

 

اگر کم خون هستید

 

این غذا به دلیل گوشت، تخم مرغ و خشکباری که دارد از منابع آهن است که همراه شدن آن با یک لیوان آب پرتقال تازه یا آب لیمو جذب این ماده معدنی را بیشتر نیز خواهد کرد. یادتان باشد که خوردن ماست و دوغ به دلیل کلسیم، جذب این ماده معدنی را پایین می آورد.

 

اگر لاغر هستید

 

بهتر است هنگام سرو کوفته ها به آن یک قاشق مرباخوری کره نیز بیفزایید و آن را با نان میل کنید به این ترتیب انرژی بالایی را دریافت خواهید کرد. فراموش نکنید که همراه شدن یک بشقاب سبزیجات تازه نیز اشتهای شما را تحریک و شما را به خوردن تشویق می کند.

 

اگر مشکل قلبی دارید

 

بهتر است به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ چرخ شدن یا مخلوط شده با سویا استفاده کنید. در ضمن، کوفته ها را با سبزیجاتی مانند بروکلی و گوجه فرنگی مخلوط کنید و از ارزش غذایی آنها کمال استفاده را ببرید.

روزنامه سلامت

 ( www.salamat.ir )


گردنبند بسیار زیبا نقره به همراه آب زمزم و آیت الکرسی

امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 23 ارديبهشت 1390برچسب:تحفه تویسرکان بفرمایید کوفته نخودی ,
ارسال توسط محمد رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی