این غذا دستپخت اسپانیاست پائلا فرصتی برای خوردن گوشت سفید
وقت وب گردی که میشه هیچ کجا ایران وب نمیشه
ایران وب رقابت نمی کند ؛ رقابت می آفریند

این بار به سراغ یکی دیگر از کشورهای اروپایی یعنی اسپانیا رفته ایم. کشوری که مردم آن در غذاهایشان بیش از هر ادویه ای، زعفران می ریزند. حتی روغن مصرفی شان روغن زیتون است که با طعم های مختلف از جمله فلفلی در غذا استفاده می شود....

 

برنج و نان را نیز در غذا یا همراه آن میل می کنند. درست مانند پائلا (Paella) که غذایی سنتی میان مردم این کشور بوده و مخلوطی از سبزیجات مختلف، برنج، مرغ و انواع فرآورده های دریایی است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

 

عادت های غذایی مردم اسپـانـیـا

 

زیتون، روغن زیتون، سیر و فلفل اجزای جدانشدنی غذاهای اسپانیایی هستند. در واقع این چند ماده تعریف درست و دقیقی از غذاهای اسپانیایی به شما می دهد. البته به غیر از صبحانه زیرا صبحانه اسپانیایی ها بسیار مختصر بوده و با یک فنجان قهوه و گاهی اوقات یک تکه نان همراه کمی مربا به اتمام می رسد. یکی دیگر از نوشیدنی های صبحانه، شیر همراه کرم کارامل است. بچه هایی که به مدرسه می روند هم حدود ساعت ۱۰ یک ساندویچ کوچک همراه میلک شیک یا آب پرتقال می خورند. به غیر از پایتخت اسپانیا یعنی مادرید اگر قصد خوردن صبحانه بیرون از منزل را داشته باشید تقریبا می توان گفت آرزویی محال است چرا که اغلب رستوران ها خیلی دیر آغاز به کار می کنند.

 

نوبت به مهم ترین وعده غذایی اسپانیایی رسید. این وعده غذایی حدودا بین ساعات ۲ تا ۳ سرو می شود. محتوای اصلی این وعده شامل ماهی، گوشت، انواع سبزیجات و سالاد، سیب زمینی و نان می شود همراه با فلفل و زیتون که قبلا به آن اشاره کردیم.

 

آخرین وعده غذایی یعنی شام که بسیار دیر خورده می شود بین ساعت های ۹ تا ۱۱ شب میل می شود اسپانیایی ها عادت دارند اغلب این وعده غذایی را به صورت فست فود مانند پیتزا، همبرگر همراه سیب زمینی بخورند آن هم در حال تماشای تلویزیون. داشتیم فراموش می کردیم، لازم به یادآوری است که عصرانه اسپانیایی ها بین ساعت ۵ و ۶ عصر و با نام «ساعت چای» برگزار می شود که همان طور که از نامش پیداست، شامل چای همراه با یک رول کیک است. اما یکی از دسرهای معروف اسپانیایی ها پودینگ برنج است که از برنج و شیر تشکیل شده و اغلب به صورت سرد خورده می شود.

 

یکی دیگر از غذاهای پرکاربرد اسپانیایی ها و شاید بتوان گفت یکی از عادات رایج شان استفاده از سوپ به عنوان پیش غذاست. سوپی به اسم «گازاپاچو» یک سوپ نارنجی، قرمز که به خاطر وجود گوجه فرنگی به این رنگ در می آید اما سایر مواد این سوپ را فلفل، نان ریزشده، سیر، آب و پیاز تشکیل می دهند. جالب است بدانید که اسپانیایی ها بیشتر در فصل تابستان این سوپ را می خورند. البته آنها املت هم زیاد می خورند و برای تهیه آن تخم مرغ را با سیب زمینی سرخ کرده مخلوط می کنند.

 

مـواد لازم (برای۴ نفر)

 

پیاز خرد شده/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

 

فلفل دلمه ای قرمز/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

 

سیر/ ۴ حبه/ ۵ کیلوکالری

 

ران مرغ خرد شده/ ۱۰۰ گرم/ ۱۵۰ کیلوکالری

 

برنج/ ۳ لیوان/ ۴۸۰ کیلوکالری

 

آب گوشت/ ۱ لیوان/ ۹۰ کیلوکالری

 

میگو/ ۱۵۰ گرم/ ۲۷۵ کیلوکالری

 

نخودفرنگی/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

 

فلفل قرمز درسته/ ۵ عدد/ ۱۰ کیلوکالری

 

جعفری خرد شده/ ۵/۰ لیوان/ ۱۰ کیلوکالری

 

روغن کانولا/ ۳ قاشق غذاخوری/ ۲۷۰ کیلوکالری

 

نمک، زعفران و فلفل قرمز/ ۱۵۰ به مقدار لازم/ ۰ کیلوکالری

 

طـرز تـهـیـه

 

برای شروع، روغن را در تابه ای بزرگ بریزید و به آن پیاز و فلفل دلمه ای را اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن سیر، تکه های مرغ و برنج را بیفزایید و بعد از گذشت چند دقیقه به آن آب گوشت، دو لیوان آب، ادویه های یاد شده و میگو را اضافه کنید تا آب محتویات گرفته شود. در مرحله بعدی روی برنج مخلوط تان، نخودفرنگی، فلفل های قرمز و جعفری را اضافه کنید. بعد از ۲۰ دقیقه حرارت دیدن روی شعله ملایم، غذای شما آماده سرو خواهد بود.

 

مـقـدار کـالـری

 

این غذا در مجموع دارای ۱۳۶۵ کیلوکالری انرژی است. بنابراین، اگر آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید هر قسمت تقریبا دارای ۳۴۰ کیلوکالری انرژی خواهد بود.

 

مـیـگـو؛ مـنـبـع مـنـیـزیـم

 

این غذای دریایی از منابع مناسب پروتئین است به طوری که با خوردن هر ۱۰۰ گرم از آن ۲۳ گرم پروتئین تامین می شود. نکته دیگر درباره میگو، وجود منیزیم و سلنیوم است. به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن، ۴۹ میلی گرم منیزیم و ۲۳ میکروگرم سلنیوم تامین می شود. حتما می پرسید مگر دریافت منیزیم چه فوایدی برای بدن دارد؟ در این باره باید گفت این ماده معدنی در متابولیسم دخیل است، به تنظیم انقباضات ماهیچه ای کمک می کند و جزئی از ساختمان استخوان ها و دندان هاست بنابراین دریافت به اندازه آن از بروز گرفتگی عضلات، بی اشتهایی، افزایش تری گلیسیرید و کلسترول خون و اختلال در تمرکز جلوگیری می کند. علاوه بر اینها میگو، منبع مناسبی از ویتامین E و ید نیز هست پس در هفته وعده ای را به خوردن این ماده غذایی اختصاص دهید.

 

نـخـود فـرنـگـی پـر روی

 

این سبزی به دلیل کربوهیدراتی که دارد برای کسانی که در حال کاهش وزن هستند، توصیه نمی شود زیرا می تواند کاهش وزن را با روندی کندتر همراه کند. نکته دیگری که درباره این ماده غذایی باید به خاطر داشت، آن است که نخود فرنگی منبع روی است به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۴ میلی گرم روی تامین می شود. جالب است بدانید افرادی که در مرحله رشد هستند، گیاهخوارند، به مدت طولانی رژیم لاغری گرفته اند، مقادیر بالایی مکمل کلسیم مصرف می کنند، دیابت دارند یا به عفونت های مزمن مبتلا هستند نیازمند دریافت این ماده معدنی هستند. در غیر این صورت با علائمی مانند کاهش حس بویایی و چشایی، کاهش سرعت رشد و کوتاهی قد، کندتر ترمیم شدن زخم ها و کاهش قدرت باروری رو به رو خواهند شد.

 

فـلـفـل دلـمـه ای قـرمــز

 

این سبزی خوشرنگ علاوه بر تمامی آنتی اکسیدان های متنوعی که دارد منبع عالی بتاکاروتن است. ترکیب یاد شده پیش ساز ویتامین A بوده و کمبودش علائمی مانند خشکی چشم، شب کوری، خشکی پوست، شکنندگی مو و ناخن، کم خونی، ابتلا به عفونت های مکرر و افزایش خطر سنگ کلیه را همراه خواهد داشت بنابراین عادت به خوردن منابع آن از جمله فلفل دلمه ای قرمز به خصوص برای کودکان و نوجوانان، کسانی که دائما در معرض استرس هستند، سوءجذب چربی دارند، سیگار می کشند و در معرض هوای آلوده هستند، توصیه می شود. یادتان باشد که هر لیوان فلفل دلمه ای خام یک واحد سبزی بوده و دارای ۲۵ کیلوکالری انرژی است بنابراین باید در برنامه غذایی روزانه آن را محاسبه کرد تا زیاده روی در دریافت آن اضافه وزن به همراه نداشته باشد.

 

اگر دیابت دارید

 

میزان برنج و نخود فرنگی این غذا را محدودتر کنید زیرا این دو ماده غذایی منبع نشاسته اند. در ضمن به جای تکه های ران، سینه مرغ را که چربی کمتری دارد و مملو از کارنیتین است در تهیه این غذا به کار ببرید.

 

اگر زخم معده دارید

 

از آنجایی که خوردن غذاهای پرادویه و تند تحریک کننده دستگاه گوارشی شماست، بهتر است از افزودن شان به این غذا خودداری کنید. اما میزان فلفل دلمه ای قرمز را (به خاطر بتاکاروتن) در آن افزایش دهید و به آن کمی گوجه فرنگی نیز بیفزایید.

 

اگر کم خون هستید

 

به جای میگو، فیله های گوساله پخته را همراه تکه های ران مرغ به این غذا اضافه و آن را همراه فلفل دلمه ای و جعفری میل کنید. به این ترتیب آهن بیشتری دریافت خواهید کرد.

روزنامه سلامت

 ( www.salamat.ir )


گردنبند بسیار زیبا نقره به همراه آب زمزم و آیت الکرسی

امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی