وضعيت موها نشان دهنده شرايط دروني بدن است
وقت وب گردی که میشه هیچ کجا ایران وب نمیشه
ایران وب رقابت نمی کند ؛ رقابت می آفریند

وضعيت و حالت موها در بسياري از موارد نشان دهنده شرايط دروني بدن است به طوري که بيشتر مطالعات نشان مي دهند که موهاي شاداب، سالم و درخشان نشانه سلامتي بدن است.

منصور جواهري، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بيشتر مردم تصور مي کنند که علايم انواع بيماري ها دروني و بيروني شامل درد، اختلال عملکرد بافت هاي بدن، حساسيت، بي حوصلگي، ناتواني در انجام فعاليت هاي روزانه و برخي ديگر از علايم شايع بيماري ها است،‌ در حالي که بيماري ها مي توانند تظاهرات باليني ديگري نيز داشته باشند.

وي با بيان اينکه وضعيت پوست و موي انسان مي تواند نشانگر وضعيت دروني بدن باشد، افزود: وضعيت و حالت موها در بسياري از موارد بيانگر سلامتي يا بيماري است، اما اکثر مردم به اين موضوع بي توجه هستند.

جواهري تصريح کرد: بيشتر مطالعات نشان مي دهند که موهاي شاداب، سالم و درخشان نشانه سلامتي بدن است در حاليکه تغيير غيرعادي وضعيت موها، ريزش مو و رويش کم موها مي تواند نشانه وجود يک يا چند اختلال و نارسايي در بدن باشد.

وي خاطرنشان کرد: البته گاهي اوقات وضعيت و شرايط نامناسب موها به دليل استفاده از حالت دهنده هاي نامناسب مانند لوازم آرايشي غير استاندارد، انواع ژل ها و وسايل گرما زا مانند سشوار است که در اين موارد بايد استفاده از اين لوازم را به حداقل رساند.

 

* موهاي نازک و کم پشت نشانه کمبود ويتامين است

 

در ادامه عماد معصومي، متخصص تغذيه گفت: عوامل تغذيه اي از مهمترين عوامل تأثيرگذار بر سلامتي موها است که در اين ميان انواع ويتامين ها تأثير بيشتري بر موها مي گذارند.

وي، با بيان اينکه موهاي نازک و کم پشت نشانه کمبود ويتامين و برخي از مواد معدني است، تأکيد کرد: ويتامين هاي B، E، A و C به ترتيب از مهمترين ويتامين هاي تأثيرگذار در سلامتي و شادابي موها هستند.

معصومي، با اشاره به اينکه غلات سبوس دار، گوشت، شير، ميوه هاي تازه، ماهي و تخم مرغ مهمترين منابع غني ويتامين B هستند، يادآور شد، در واقع اين گروه از ويتامين ها موجب افزايش جريان خون در پوست سر شده و از اين طريق به شادابي و سلامتي موها کمک مي کند.

 

* عناصر معدني براي رويش و سلامتي موها بسيار مفيد هستند

 

سجاد محمدزاده، متخصص تغذيه در ادامه گفت:‌ عناصر و مواد معدني يکي از ريزمغزي هاي تأثيرگذار در وضعيت سلامتي بدن است و کمبود آن ها در بيشتر موارد موجب بروز بيماري يا نارسايي در بدن مي شود.

وي، با بيان اينکه روي، منيزيم و مس سه عنصر اصلي در سلامتي پوست و موها است، افزود: اين عناصر براي رويش و سلامتي موها بسيار مفيد بوده و براي جلوگيري از نازک شدن و حتي کم پشتي موها نيز مفيد هستند.

محمدزاده، اظهار داشت: مس يک ترکيب بسيار مهم در رنگدانه هاي پوست مو به نام ملانين است و در پيشگيري از سفيد شدن زودرس موها بسيار تأثيرگذار است.

وي خاطرنشان کرد: گوشت، تخم مرغ، غلات، حبوبات، جگر، ماهي، گردو، سويا، گندم، برنج، کنجد و برخي از ميوه ها مانند موز از مهمترين منابع غني عناصر معدني به ويژه روي، منيزيم و مس هستند.

 

* کمبود مواد مغذي شايعترين علت ريزش مو در زنان است

 

در ادامه صدراله کمالوند، متخصص تغذيه افزود: ريزش مو يکي از ناراحتي ها و عوامل اصلي شکايت بيشتر مردم است که عامل تغذيه اي از مهمترين دلايل ريزش موها هستند.

وي، با بيان اينکه کمبود مواد مغذي شايعترين علت ريزش مو به ويژه در زنان است، خاطرنشان کرد: سوء تغذيه چه به صورت دسترسي نداشتن به مواد غذايي و چه به صورت رژيم غذايي به منظور کاهش وزن به طور مستقيم مي تواند موجب ريزش مو شود.

کمالوند، گفت: کمبود مواد غذايي حاوي عناصر معدني، پروتئين، آهن و ويتامين ها که بدن قادر به توليد اين مواد مغذي نيست از دلايل مهم ريزش موها به ويژه در سنين نوجواني تا ميانسالي است.

وي، يادآور شد، عوامل تغذيه اي ريزش موها به سادگي قابل پيشگيري و درمان هستند و با مصرف مواد مغذي به ويژه ويتامين ها، پروتئين ها، آهن، منيزيم، گوگرد و روي مي توان خطر ريزش موها را به ميزان قابل توجهي کاهش داد.

 

*عوامل ژنتيكي و هورموني نقش مهمي در طاسي سر دارند

 

در ادامه پيمان عزيز محمدي فوق تخصص غدد و متابوليسم با اشاره به اينكه ريزش مو و طاسي سر دلايل فراواني دارد افزود: بيشتر مطالعات نشان مي دهند كه عوامل ژنتيكي و هورموني نقش مهمي در طاسي سر دارند.

وي با بيان طاسي يك نوع مهم ريزش مو بوده كه در مردان و زنان به صورت هاي متفاوتي بروز مي كند تصريح كرد: اين نوع ريزش مو در مردان در سنين 20 تا 50 سالگي و در زنان در سنين بالاي 40 سالگي بيشتر رخ مي دهد كه عوامل ارثي و هورموني خطر بروز اين مشكل را افزايش مي دهد.

عزيزمحمدي در مورد عوامل هورموني ريزش مو و طاسي سر گفت: حساسيت بيش از اندازه پياز مو به هورمون هاي مردانه به ويژه در زنان موجب طاسي مي شود به طوريكه با كاهش اين هورمون ها ريزش مو نيز به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.

وي خاطرنشان كرد: طاسي سر در مردان در پيشاني و گيجگاه بيشتر ديده مي شود در حاليكه در زنان اين مشكل از ناحيه فرق سر شروع شده و به تدريج به ديگر نقاط سر سرايت مي كند.

 

*كمبود پروتئين موجب خشكي و تغيير رنگ موها مي شود

 

سپهر كامياب متخصص پوست و مو در ادامه گفت: خشكي و تغيير رنگ موها يكي از مشكلات شايع در بين مردم است كه در نتيجه آن وضعيت ظاهري انسان بسيار نامناسب شده و فرد مبتلا دچار مشكلات روحي و رواني زيادي مي شود.

وي با اشاره به اينكه كمبود برخي از مواد مغذي به ويژه پروتئين ها موجب خشكي و تغيير رنگ موها مي شود خاطرنشان كرد: كمبود ويتامين ها به ويژه نوع A آن نيز مي تواند در بلند مدت و حتي كوتاه مدت موجب كاهش شفافيت موها شود.

 

*ضعف ريشه مو با كم خوني بدن در ارتباط است

 

در ادامه ابوالفضل وفايي نژاد متخصص غدد و متابوليسم تصريح كرد: ضعف ريشه موها يكي از مشكلات بسيار شايع در بين مردم است كه مي تواند موجب ريزش زودرس موها شود.

وي با بيان اينكه ضعف ريشه موها در بيشتر موارد به دليل اختلال دروني و برخي از بيماري هاي زمينه اي ايجاد مي شود يادآور شد: كم خوني بدن مي تواند موجب ضعف ريشه موها شود كه البته اين مشكل با مصرف مواد غذايي حاوي آهن به ويژه گوشت و ماهي و رعايت برخي از نكات كه توسط پزشك تجويز مي شود تا حد زيادي برطر مي شود.

 

*كمبود ملانين عامل سفيدي موها است

 

مهرداد افشاريان متخصص پوست و مو در ادامه گفت: فرآيند سفيد شدن موهاي سر در روزنه هاي عميق پوست سر كه فوليكول نام دارند صورت مي گيرد كه اين حالت در سنين پس از 35 سالگي بيشتر اتفاق مي افتد.

وي تصريح كرد: ملانين يك ماده مهم دربدن است و سلول هاي رنگدانه اي مو براي ساخت اين ماده به آنزيم هاي خاصي نياز دارند.

افشاريان با بيان اينكه كمبود ملانين عامل سفيدي موها است تاكيد كرد: سفيدي موها هميشه به دليل افزايش سن ايجاد نمي شود بلكه عوامل ديگري مانند استعمال سيگار، رژيم غذايي سخت، افزايش گلبول هاي سفيد و كم خوني با اختلال در عملكرد آنزيم هاي توليد كننده ملانين، موجب سفيدي زودرس موها مي شوند.

افشاريان خاطرنشان كرد: هرچند كه سفيدي زودرس موها مي تواند به دليل عوامل ژنتيكي و برخي از اختلالات غير قابل پيشگيري ايجاد شود اما با تغذيه مناسب از جمله مصرف با پوست ميوه هايي همچون سيب، گلابي و هلو و همچنين مصرف غذاهاي حاوي عناصر معدني مانند مس، روي، منگنز و آهن و پرهيز از استعمال سيگار مي توان تا حد زيادي از سفيدي زودرس موها پيشگيري كرد.

 

*راديكال هاي آزاد سلامت موها را به خطر مي اندازد

 

اعظم قاجاني متخصص پوست و مو در ادامه تاكيد كرد: التهاب سلول ها و اختلالات هورموني در برخي از موارد موجب ايجاد راديكال هاي آزاد درسطح و درون پوست مي شود كه اين راديكال هاي آزاد در بيشتر موارد مضر بوده و سلامت عمومي بدن را تحت تاثير قرار مي دهد.

وي با بيان اينكه راديكال هاي آزاد سلامت موها را به خطر مي اندازد افزود: رژيم غذايي نامناسب و فاقد اسيدهاي چرب امگا3 و امگا6، استعمال سيگار و آلودگي هوا از مهمترين دلايل فعال شدن راديكال هاي آزاد و به خطر افتادن سلامت موها است.

 

*لوازم آرايشي گران قيمت بهترين راه زيبايي موها نيست

 

در ادامه حميدرضا خياطي متخصص پوست و مو گفت: متاسفانه استفاده از لوازم و مواد آرايشي در كشورمان به ويژه در بين جوانان به يك عادت تبديل شده است اما بسياري از استفاده كنندگان اين مواد از عوارض جانبي لوازم و مواد آرايشي آگاه نيستند.

وي با بيان اينكه بسياري از مردم براي حالت دادن به موها از انواع محصولات آرايشي و به اصطلاح بهداشتي مانند انواع واكس، كرم مو، ژل و ساير مواد نفتي مانند پارافين و روغن هاي مضر استفاده مي كنند افزود: بر خلاف بسياري از تصورات لوازم آرايشي و بهداشتي گران قيمت بهترين راه زيبايي و حالت دادن به موها نيست چراكه اين مواد و لوازم مي توانند موجب آسيب موها از جمله ضعف ريشه مو و ريزش موها شود.

خياطي با بيان اينكه تغذيه مناسب و رعايت بهداشت فردي تاثير بيشتري بر روي زيبايي موها دارند تاكيد كرد: براي زيبايي و حالت دادن به موها بهتر است از روغن هاي گياهي حاوي اسيدهاي چرب ضروري مانند امگا3 استفاده كرد چراكه اين روغن ها به سلامتي پوست و موها كمك بزرگي مي كند.


گردنبند بسیار زیبا نقره به همراه آب زمزم و آیت الکرسی

امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی